Skip Navigation LinksBi_din

הגשת כתבי בי דין לבית המשפט העליון באמצעות אתר "נט המשפט"

כחלק מהמאמצים הנמשכים לשיפור השירות הניתן לציבור, הנהלת בתי המשפט החליטה כי המתווה של הגשת כתבי בי דין לבית המשפט העליון באמצעות אתר "נט המשפט" ("הגשה מרחוק") יורחב וכי מעתה יתאפשר גם לבעלי דין בלתי מיוצגים אשר ברשותם כרטיס חכם לעשות בו שימוש (להסבר נוסף ראו הקישור הבא).

עורכי דין או בעלי דין המעוניינים להגיש כתב בי דין לבית המשפט העליון נדרשים להיכנס לאתר "נט המשפט". לאחר ההתחברות, יש לבחור באפשרות של "הגשת מסמך לבית המשפט העליון" אשר פותחת טופס הגשה מקוון. יש למלא את כל השדות בטופס ולצרף את כתב בי הדין כצרופה.

ההגשה באמצעות הטופס המקוון מוגבלת לכתבי בי דין שהיקפם הכולל אינו עולה על 70 עמודים. כמו כן, לא ניתן להגיש באמצעות הטופס המקוון את כתב בי דין הראשון בהליך (היינו, כתב בי דין הפותח הליך). כתבי בי דין אשר אינם עומדים בתנאים אלה לא יתקבלו לרישום ויידחו מן המרשם על ידי מזכירות בית המשפט. כמו כן, את כתב בי הדין יש להגיש באמצעות קובץ מסוג PDF בלבד, בגודל של עד 30 מגה-בייט (MB 30), אשר נחתם באמצעות תוכנת חתימה שמתקיימת בה הוראת התקן XML Dsig. אי עמידה בדרישות אלה צפויה לגרום לכך שכתב בי הדין לא יישלח למזכירות בית המשפט העליון.

ביום 3.3.2018 נכנס לתוקפו תיקון בתקנות האגרות שלפיו בקשות ביניים מסוימות המוגשות במסגרת הליכים אזרחיים, חייבות בתשלום אגרה (ראו תקנות בתי המשפט (אגרות) (הוראת שעה), התשע"ז-2017, ק"ת 7857, עמ' 1718). משכך, ובשים לב להוראת תקנה 6א' לתקנות האגרות, נדרש עורך הדין לסמן האם כתב בי הדין המוגש חייב בתשלום אגרה או פטור מתשלום אגרה (כאשר מוגשים כתבי בי דין שאינם בקשות (למשל: תגובות), או כתבי בי דין במסגרת הליכים שאינם אזרחיים - יש לסמן שכתב בי הדין פטור מתשלום אגרה). ככל שכתב בי הדין חייב באגרה, על עורך הדין לאשר שקיימת הרשאה לחיוב חשבון במערכת "נט המשפט" ושהוא מתיר למזכירות לגבות את האגרה באמצעות ההרשאה האמורה. בעלי דין בלתי מיוצגים נדרשים לבדוק מול מרכז המידע האם הבקשה המוגשת חייבת בתשלום אגרה. ככל שהבקשה חייבת באגרה, ניתן לשלם אגרת בקשה מראש באתר הרשות השופטת ולצרף את הקבלה עם המספר הסרוק (בקובץ אחד).

עם הלחיצה על כפתור "שלח", יישלח הטופס המקוון למזכירות בית המשפט העליון. תוך פרק זמן קצר תישלח לכתובת הדואר האלקטרוני שצוינה בטופס המקוון אסמכתא על כך שכתב בי הדין הועבר להמשך טיפולה של מזכירות בית המשפט העליון. האסמכתא תכלול את תאריך השליחה ואת שעת השליחה. 

מזכירות בית המשפט העליון תבדוק האם כתב בי הדין שהוגש עומד בדרישות הדין. ככל התשובה לכך חיובית, תקבל אותו המזכירות לרישום ותעביר אותו להמשך טיפול כמקובל. ככל שהתשובה לכך שלילית, תדחה אותו המזכירות מן המרשם ותשלח על כך הודעה באמצעות כתובת הדואר האלקטרוני שצוינה בטופס המקוון. המזכירות תיתן עדיפות לטיפול בכתבי בי דין המוגשים באמצעות הטופס המקוון והוא ייעשה במהירות האפשרית. תשומת הלב לכך שכתב בי דין אשר יישלח באמצעות הטופס המקוון בימים א' עד ה' לאחר השעה 17:00, או ביום ו' או ביום מנוחה - ייחשב כאילו נשלח ביום החול שלאחריו.

האחריות לוודא שכתב בי דין הנשלח באמצעות הטופס המקוון התקבל לרישום, מוטלת על עורך הדין או בעל הדין המגיש. בדיקה כאמור ניתן לבצע הן באמצעות שיחה טלפונית למרכז המידע הארצי (בטלפון שמספרו 077-2703333) והן באמצעות מנגנון חיפוש ההליכים וההחלטות באתר בית המשפט העליון. מובהר, כי אין להגיש את אותו כתב בי דין יותר מפעם אחת.

בהגשת כתב בי דין באמצעות הטופס המקוון יש משום הסכמה בלתי מותנית לכך שהאסמכתא על העברת כתב בי הדין להמשך טיפול המזכירות תישלח לכתובת הדואר האלקטרוני אשר צוינה בטופס, כמו גם לקבלת הודעה על דחיית כתב בי הדין מן המרשם (ככל שיידחה) באמצעות אותה הכתובת.